XBS Logistics S.A. – profesjonalny partner na rynku logistycznym
Firma XBS Logistics S.A. z powodzeniem działa na rynku logistycznym i rozwija się w niesamowitym tempie. Głównym celem jest pomoc Klientom w organizowaniu sprawnego łańcucha dostaw produktów, a także wsparcie ich w realizacji zakładanych celów biznesowych i w generowaniu realnych oszczędności.
Rozmowa z Urszulą Rąbkowską – Head of Sales&Marketing Department w XBS Logistics S.A.
Proszę powiedzieć jak wyglądały początki działalności i co zmieniło się na przestrzeni tego czasu?
Firma rozpoczęła swoją działalność w Polsce 20 lat temu jako część francuskiej grupy STACI specjalizującej się w obsłudze logistycznej materiałów marketingowych. W tamtym czasie firma oferująca nowoczesne systemy oraz know how w obszarze zarządzania materiałami wspierającymi sprzedaż była na polskim rynku absolutnym objawieniem i można powiedzieć pionierem. Pierwszy magazyn firmy oraz jej siedziba były i nadal są zlokalizowane w Błoniu pod Warszawą. W 2012 roku spółka odłączyła się od francuskiej firmy matki, a jej właścicielami zostało dwóch prywatnych inwestorów z Francji, którzy byli współzałożycielami firmy.
W tym samym roku firma zmieniła nazwę ze STACI na XBS Group. W 2014 roku bank BNP Paribas stał się mniejszościowym udziałowcem spółki. Krótko po tym miały miejsce dwie istotne akwizycje. Spółka XBS nabyła udziały firmy PRO-LOG wyspecjalizowanej w logistyce towarów akcyzowych oraz LDP – firmy wyspecjalizowanej w obsłudze logistycznej dla e-commerce. Nowe segmenty wpłynęły na dynamiczny rozwój firmy i umocnienie pozycji lidera w sektorze logistyki.
W maju 2023 dwa fundusze inwestycyjne: polski V4C oraz czeski Genesis Capital nabyły w równych częściach 100% udziałów spółki XBS Group. Aktualnie firma przygotowuje się do istotnych inwestycji mających na celu dynamiczny rozwój.
Jakie usługi oferuje Państwa firma i kto jest głównym odbiorcą?
Jesteśmy jednym z nielicznych operatorów logistycznych wyspecjalizowanym w tak kompleksowej obsłudze procesów biznesowych (BPO). Zajmujemy się przepływami fizycznymi, informacyjnymi i finansowymi. Zapewniamy unikalne usługi zgrupowane w trzech liniach biznesowych: XBS Logistics, XBS Supply & Finance, XBS Services. Pomagamy naszym Klientom w organizowaniu sprawnego łańcucha dostaw produktów, wspierając ich w realizacji zakładanych celów biznesowych i w generowaniu realnych oszczędności.
Magazynowanie i transport to podstawa. Kompleksowa logistyka może obejmować także inwentaryzację, konfekcjonowanie, co-packing, kontrolę towarów oraz wiele usług dodatkowych. Zarządzamy kontraktem, procesem zaopatrzenia oraz przepływem danych (IT). Jesteśmy gotowi przejąć większość aspektów finansowych związanych z zakupami i sprzedażą. Wspieramy sprzedaż i obsługę klienta poprzez wiele dodatkowych usług. Oferujemy m.in. naprawy sprzętu, rebranding, zatowarowanie oraz audyty w punkcie w punktach handlowych. Dostarczamy naszym klientom technologię, która umożliwia integracje oraz monitorowanie wykonania oraz zapewnia pełną widoczność i analizę na każdym etapie łańcucha dostaw.
Wspólnie z naszymi klientami wypracowujemy rozwiązania, które obniżają koszty logistyczne, a zarazem korzystnie wpływają na środowisko. Bez względu na to, czy chodzi o optymalizację materiałów reklamowych, konsolidację transportu, czy redukcję zapasów – zyskuje na tym zarówno biznes, jak i środowisko naturalne. Firma XBS Group jest też solidnym partnerem, który pomaga w procesie przeniesienia do Polski produkcji i zorganizowaniu w naszym kraju centrum dystrybucyjnego do obsługi dużej części regionu. Ponadto wspieramy właścicieli sieci detalicznych w organizacji ich placówek handlowych. Zajmujemy się transportem mebli/wyposażenia do nowych placówek, relokacją i likwidacją punktów handlowych .
Dzięki bogatemu doświadczeniu w obsłudze Łańcucha Dostaw oraz zasobom jakimi dysponujemy, jesteśmy gotowi dostarczyć rozwiązania dla niemal każdej branży. Posiadamy zróżnicowane portfolio klientów, co jest dowodem na wysoką elastyczność i umiejętność dostosowania się do potrzeb wielu firm, zarówno małych lokalnych podmiotów, jak i dużych międzynarodowych korporacji.
Co wyróżnia Państwa podmiot na rynku, i czyni go atrakcyjnych na tle konkurencji?
XBS Group jest operatorem oferującym kompleksowe rozwiązania w zakresie obsługi łańcucha dostaw.
Dzięki doświadczeniu w przygotowywaniu paczek wieloreferencyjnych, kompletacji pojedynczych jednostek i dystrybucji do wielu punktów dostawy, XBS ma wyjątkową pozycję rynkową: potrafi zarządzać dostawami niestandardowych produktów, z którymi borykają się główni operatorzy logistyczni. To co wyróżnia firmę na rynku to elastyczność pozwalająca na obsługę niemal każdego podmiotu gospodarczego, zarówno małych lokalnych podmiotów jak i dużych międzynarodowych korporacji.
Innowacyjny model biznesowy XBS oparty jest na trzech mocnych filarach:
• Centralizacja przepływów: zastąpienie wielu przepływów (zlecenia, realizacja fizyczna, płatności itp.) od różnych stron trzecich przez jedną, scentralizowaną przez XBS;
- Mutualizacja zasobów: Działalność firmy opiera się na systematycznym wyszukiwaniu łączenia zasobów (magazyny, narzędzia IT, transport itp.). Model ten pozwala firmie oferować klientom atrakcyjną, w pełni zmienną ofertę wartości opartą na zasadzie „pay as you go”. Można go również dostosować do szerokiego zakresu strategii handlowych (B2B, B2C, B2B2C, B2E itd.).
- ESG (Środowisko, Społeczność, Ład Korporacyjny): Firma w swojej działalności uwzględnia kwestie środowiskowe i społeczne. Swoim klientom i partnerom proponuje szereg proekologicznych rozwiązań w ramach autorskiej i nagradzanej inicjatywy ekoPOSytywni.
Rozwiązania XBS wykraczają poza logistykę, pomagając klientom osiągnąć szersze cele „wzrost sprzedaży” i „wzrost oszczędności” (np. zarządzanie cłami i akcyzą, programy lojalnościowe i motywacyjne, materiały POS itp.).
XBS oferuje również pełen zakres dodatkowych usług z wartością dodaną, począwszy od zakupów, rozliczeń, rozwiązań informatycznych dla łańcucha dostaw, administrowania zakupami i sprzedażą, finansowania zapasów, raportowania i śledzenia numerów seryjnych bądź statusów realizacji. Wszystkie operacje XBS opierają się na własnych wewnętrznych narzędziach IT obejmujących panel administracyjny skierowany do klientów firmy. XBS posiada zdywersyfikowany portfolio klientów z wielu sektorów gospodarczych, które są źródłem powtarzalności biznesu, bezpieczeństwa i widoczności.
Jakimi wartości kierują się Państwo w swoich działaniach?
W naszych działaniach kierujemy się:
- Uczciwością i rzetelnością
- Kreatywnością w poszukiwaniu rozwiązań
- Dążeniem do udoskonalania procesów
- Odpowiedzialnością za środowisko naturalne oraz pracowników
Współpracują Państwo ze swoimi partnerami na tle całej Europy, czy planują Państwo zwiększenie zasięgu działań?
Tak, pracujemy już z wybranymi partnerami w Europie. Posiadamy też partnera w Chinach. W najbliższym czasie planujemy działania mające na celu zwiększenie zasięgu naszych działań w Europie.
Proszę podkreślić największe dotychczasowe osiągnięcia i jak kształtują się plany na najbliższe lata?
Nasze osiągnięcie:
- Dynamiczny rozwój firmy, który planujemy kontynuować
- Zbudowanie modelu biznesowego wykazującego dużą odporność wobec sytuacji kryzysowych na świecie, których w ostatnich latach doświadczamy
- Zbudowanie pozycji lidera w sektorze logistyki detalicznej
- Zbudowanie pozycji lidera w obszarze logistyki oraz zarządzania materiałami marketingowymi oraz towarami akcyzowymi
- Nasze osiągnięcie: Autorska, nagradzana inicjatywa ekoPOSytywni – która wyznaczyła nowy kierunek oraz nadała nową jakość logistyce materiałów marketingowych. Wspólnie z naszymi klientami dokładamy realnych starań, aby materiały marketingowe były przyjacielem sprzedaży jednocześnie nie będąc wrogiem środowiska.
- Nasze osiągnięcie: Bogate i zróżnicowane portfolio klientów z różnych sektorów gospodarki
- Proaktywne działania w obszarze ESG, które planujemy kontynuować.W najbliższym czasie planujemy też działania mające na celu zwiększenie zasięgu w Europie pozwalającego na obsługę globalnych projektów.
Mateusz Moskwik