19 lipca 2024

Świat zmieniają innowatorzy. Jak budować przewagę konkurencyjną swojej marki?

Nowe technologie i wynalazki często można porównać do nowego, pięknego autobusu, który zatrzymuje się na pustych przystankach. Na razie nikt go nie potrzebuje. Dlatego to nie wynalazcy zmieniają świat, ale ludzie, którzy potrafią ten wynalazek właściwie wykorzystać” – twierdzi Zuzanna Mikołajczyk – strateg i trener innowacji oraz właścicielka butikowej firmy doradczej Know.How.Match.

Wszyscy znamy postać Thomasa Edisona. To człowiek, który ma na swoim koncie ponad 1000 patentów. Jednak tak naprawdę pamiętamy postać Edisona, nie dlatego, że był wielkim wynalazcą. Był przede wszystkim genialnym innowatorem. Przykładem jest wynalazek żarówki. Edison nie był jedynym, który pracował nad tą technologią, ale to właśnie on sprawił, że żarówka weszła do powszechnego użycia i odmieniła życie ludzi. Dlaczego? Nie każdy wielki wynalazek zmienia życie mas. Wynalazek staje się przełomem cywilizacyjnym dopiero wtedy, gdy można go powszechnie użyć, żeby rozwiązać problem, z jakim zmagają się ludzie. I na tym właśnie polega innowacja. Innowacja to nic innego jak wynalazek, który został opracowany, wdrożony w życie i wykorzystany na szeroką skalę. Ważne, że innowacja wprowadza nową wartość i wykorzystuje wynalazek w kontekście, który jest bliski ludziom. Innowacja jest element budowania przewagi konkurencyjnej” – tłumaczy Zuzanna Mikołajczyk.

Podstawą innowacji są potrzeby odbiorców

O ile wynalazca służy nauce, innowator działa na styku nauki i biznesu. To ktoś, kto łączy w sobie kompetencje naukowca i przedsiębiorcy. Innowator potrafi dostrzec potencjał wynalazku i połączyć to, co robią ludzie z nowym pomysłem, co dzięki wynalazkowi będą mogli zrobić lepiej, szybciej czy łatwiej. Dlatego kluczową umiejętnością we wprowadzaniu innowacji jest rozpoznanie potrzeb odbiorców. Umiejętność obserwowania potencjalnych odbiorców innowacji i rozmawianie z nimi to najważniejszy aspekt innowacyjności. Żeby wynalazek stał się innowacją, trzeba znać motywacje ludzi, ich bolączki i problemy. Trzeba wiedzieć, czego ludzie naprawdę potrzebują. Edison doskonale zdawał sobie sprawę, że ludzie nie potrzebują żarówki. Chcą stałego, bezpiecznego dostępu do światła, które ułatwiałoby im wykonywanie codziennych czynności. Dlatego postanowił opracować kompleksowy system, który pozwoliłby konsumentowi cieszyć się światłem i w ten sposób stworzył pierwszą elektrownię. Dlatego znamy Edisona, a nie innych wynalazców. Szkoda, że rzadko opowiada się całość historii” – wyjaśnia Zuzanna Mikołajczyk.

Innowacja sposobem na budowanie przewagi konkurencyjnej

Żeby innowacja okazała się przełomowa, musi więc odpowiedzieć na problem, który jest dla ludzi ważny i jednocześnie powoduje dużą frustrację. Nie można wprowadzać innowacji dla samej innowacji. Innowacja ma służyć ludziom. Przewaga konkurencyjna to robienie czegoś lepiej niż inne firmy na rynku – obecne i nowo wchodzące. Przewaga staje się prawdziwą przewagą, kiedy klient ją tak postrzega. Nie można budować lepszych produktów, usług czy procesów bez zrozumienia, czy klient chce “lepiej” i jest gotowy za to zapłacić. Przewaga konkurencyjna powinna nas oddalać od konkurencji i przybliżać do klienta” – przekonuje Zuzanna Mikołajczyk, strateg innowacji, i przedstawia 5 konkretnych sposobów.

5 sposobów na budowanie przewagi konkurencyjnej wg Zuzanny Mikołajczyk:

Sposób 1 – przewaga w strategii

Są firmy, które są zawsze o krok do przodu przed innymi. Widzą zmiany wcześniej, przygotowują się do nich i odważnie działają. Chcą być tymi, które zasiadają w czołówce “dzisiaj i jutro”. Ale “czołówka” to czasem może być stworzenie zupełnie nowej dyscypliny. Wykorzystując swoje zasoby i kompetencji szukają nowych zadań klientów, na które mogą odpowiedzieć. Przykład: Hushoffice (budki akustyczne do biura). Szukaliśmy nowych zadań klientów, które nie są jeszcze “zagospodarowane” i gdzie mamy kompetencje, aby na nie skutecznie odpowiedzieć. Zbudowaliśmy przewagę na poziomie strategii – w efekcie produkcie.

Sposób 2 – przewaga w modelu biznesowym

Może być tak, że masz dość zbliżony produkt czy usługę do innych firm na rynku. I nie chcesz wymyślać nowego produktu czy usługi. Ale inaczej robić biznes na nich. Wtedy dobrym rozwiązaniem może być znalezienie przewagi w modelu biznesowym – to znaczy w tym jak działa Twój biznes. Przykład – Ryanair. Ryanair nie wymyślił nowego produktu ani usługi. Zmienili zupełnie zasady gry, ale na poziomie modelu biznesowego – jak zarabiają, jak realizują swoje zadania.

Sposób 3 – przewaga w produkcie lub usłudze

Przewag możemy szukać oczywiście w samym produkcie i usłudze. Możemy popracować nad “rdzeniem” produktu czy usługi, aby lepiej odpowiadać na potrzeby i zadania klientów. Lub dostarczaj produkt czy usługę w bardziej dla nas optymalny sposób. W tym przypadku konkurujemy np. Funkcjonalnościami produktu. Przykład: Samsung. Stara się “przebić” swoją konkurencję lepszym aparatem, szybciej ładującym się telefonem czy składanym ekranem.

Sposób 4 – przewaga w procesie

Kiedy wiemy, że nasz produkt lub usługa są aktualne i Możemy skupić się również tylko na wybranym procesie i z niego zrobić swoją przewagę. Możemy mieć wybitny proces obsługi klienta, proces logistyczny czy docierania do klientów. Wystarczy wybrać jeden obszar i tam zbudować nową wartość, która nas wyróżni w oczach klienta.

Sposób 5 – przewaga w komplementarnych produktach lub usługach

Kiedy Twój produkt lub usługa są dobre, ale widzisz, że jest potrzeba uatrakcyjnienia ich to dobrą ścieżką może być budowanie wokół nich sieci komplementarnych produktów lub usług. Takich, które wspierają siebie nawzajem. Takie sieci powoduję, że nawet, jeśli Twój główny produkt/usługa zostaną “skopiowane” to i tak utrzymasz swoją przewagę – sieć. Przykład: Apple z aplikacjami iMusic… Nie wystarczy skopiować telefonu – należałoby skopiować całą sieć komplementarnych produktów i usług, aby “przebić” przewagę Apple.

Nie musisz być wynalazcą. Wystarczy, że będziesz innowatorem.

Na tym etapie może zrodzić się pytanie: Jak znaleźć SWOJĄ silną przewagę konkurencyjną? Przewagi mogą być krótkotrwałe – wprowadzamy lepszy produkt i za chwilę ktoś nas dogania. Jak w takim razie budować przewagę, której nie jest łatwo skopiować? Idąc alternatywnymi ścieżkami, takimi, których inni się nie spodziewają. Właśnie w tym pomaga proces innowacji. Innowacja to robienie czegoś inaczej, co wnosi wartość. W innowacji nie szukasz inspiracji w swojej branży, ale poza nią – innych branżach, trendach oraz nowych potrzebach klientów. Działasz tak, aby Twoja przewaga była silniejsza” – podsumowuje Zuzanna Mikołajczyk, właścicielka butikowej firmy doradczej Know.How.Match.

***

Know.How.Match. to butikowa firma doradcza, która przygotowuje małe i średnie przedsiębiorstwa do zaprojektowania i wdrożenia innowacji. Dzięki temu firmy zwiększają konkurencyjność, skalę działalności oraz zyski firmy.

Know.How.Match. to również projekt edukacyjny, którego celem jest zainspirowanie przedsiębiorców do odważnego myślenia o swoim biznesie oraz przybliżenia tematyki rozwoju innowacji w firmie z praktycznej perspektywy. Zgodnie z myślą, że innowacje są dla każdego.

 

Zuzanna Mikołajczyk
Wizjonerka i Innowatorka. Strateg i Trener Innowacji.

Założycielka Know How Match – butikowej firmy doradczej, która wspiera liderów w projektowaniu i wdrażaniu innowacji.  Współautorka kursu online “Innowacja w firmie”, w którym uczy jak projektować i wdrażać innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach. Autorka Podcastu Know How Match poświęconego innowacjom oraz autorka Subiektywnego Przeglądu Innowacji, w którym przedstawia topowe innowacje wdrożone w firmach. Doświadczenie zawodowe zdobywała w rodzinnej firmie Mikomax Smart Office, gdzie przez 10 lat pełniła funkcję członka zarządu oraz dyrektora marketingu odpowiadającego za dwie globalne marki Mikomax Smart Office oraz Hushoffice. Była liderką w zespołach odpowiedzialnych za projektowanie i wdrażanie innowacji w modelu biznesowym, strategii produktowej, marketingowej i sprzedażowej. Wprowadziła na rynek innowacyjną markę Hushoffice, która znalazła się w TOP 2 na świecie w kategorii mebli akustycznych, a wdrożone przez nią innowacje przynosiły 4-krotnie wyższe marże. Ekspertka w Her Impact, ABSL Poland, mentorka w projektach startupowych i studenckich oraz wolontariuszka w Fundacji K.I.D.S. w Klubie Innowatorów Dziecięcych Szpitali. Jej misją jest pokazanie, że innowacja jest dla każdego i jest kierunkiem działania dla liderów przyszłości.

 

Więcej informacji znajdą Państwo na stronie:

www.knowhowmatch.com