16 września 2024

Silna marka na rynku beauty

 

Firma Crystal Beauty Sp. z o.o. od kilku lat oferuje swoim klientom produkty najwyższej jakości, stając się ważnym graczem na rynku Beauty. Mimo rosnącej konkurencji firma stale zwiększa swoje obroty. O tworzeniu wizerunku marki i rozwoju firmy opowiada Prezes spółki Paweł Chętnik.

Czym dla Pana jest pojęcie silnej marki i jakie działania należy podjąć, aby ją wykreować?

Myśląc o marce musimy wziąć pod uwagę wiele czynników. Rozpoczynając pracę nad tworzeniem marki należy wybrać grupę docelową, do której chcemy trafić. Następnie segment rynku, z którym chcemy być utożsamiani. Trzeba podjąć decyzję odnośnie produktu – czy naszym celem jest stworzenie marki klasy wyższej, czy głównym wyznacznikiem ma być cena. Musimy określić potencjał naszej konkurencji i stworzyć zaplecze finansowe, które w dużej mierze pokaże nam możliwości działania. W przeszłości miałem przyjemność tworzenia marek dla większych i mniejszych podmiotów, produktów które do dzisiaj każdy z nas może kupić w sklepach internetowych, czy sieciach sprzedaży. Zdobyte doświadczenie wykorzystuję w codziennej pracy, przy tworzeniu oferty i marek dla firmy Crystal Beauty Sp z o.o.

Co z kreowaniem wizerunku?

Kreowanie wizerunku marki, nawet przy wysokich budżetach marketingowych jest pracochłonne i musimy liczyć się z tym, że będzie to czasochłonny proces. Obecnie na rynku w każdej kategorii asortymentowej mamy ogromną konkurencję, rozpoczynając od mniejszych importerów, przez firmy sprzedające produkty z zarejestrowanym znakiem towarowym i nazwą (tak jak my), kończąc na dużych korporacjach. Crystal Beauty Sp. z o.o. posiada dwie marki własne z branży Beauty i jedną markę z branży elektroniki użytkowej, w których oferujemy produkty najwyższej jakości. Poszukiwania produktów są zawsze czasochłonne, wspieramy się znajomościami, jakie posiadamy na rynku Dalekiego Wschodu, dzięki czemu mamy dostęp do ofert, których nie można znaleźć w ogólnodostępnych serwisach. Z pełną świadomością podjęliśmy decyzję o braku współpracy z hurtowniami. Nasze marki oferujemy w kilku znanych serwisach – Empik, Allegro czy Emag, a wyjątkiem jest współpraca z Amazon Inc, który prowadzi dystrybucję naszych produktów na 6 rynkach. Wizerunek łączy się z marką. Gdy firma jest rozpoznawalna, posiada zaplecze logistyczne i finansowe, a także skuteczny dział marketingu oraz PR – wtedy może skutecznie reagować na zmiany rynku. Wielką rolę odgrywa zespół, który dzięki swojemu podejściu i lojalności współtworzy pozytywny wizerunek marki.

Jakie są szanse i wyzwania przy kreowaniu marki?

Na starcie wszyscy mają równe szanse. Najważniejsze kwestie to poświęcony czas, zaangażowanie i dobrze dobrany zespół. Codziennie napotykamy na nowe wyzwania i jest to całkowicie naturalne oraz nieuniknione. Fundamentem jest to, aby być na nie gotowym i każdego dnia robić krok do przodu – stawiając sobie cele lub wyzwania i je skutecznie realizować.

Co według Pana jest kluczowe, aby sukcesywnie zwiększać obroty?

Najważniejszą kwestią jest osiągnięcie pułapu, który da nam możliwość spokojnego inwestowania i realizowania wcześniej zaplanowanych projektów. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że pierwsze lata działania firmy są najtrudniejsze, właściciele borykają się z większymi lub mniejszymi problemami i nie inaczej było w naszym przypadku. Rynek beauty jest wymagający, a nasze początki były bardzo pracowite. Krok po kroku uczyliśmy się tego rynku, a ciężką pracą całego zespołu sukcesywnie zwiększaliśmy obroty i udziały w tym sektorze. Trzeba wychodzić naprzeciw potrzebom klientów, dbać o relacje i ich zadowolenie. Należy być otwartym na nowe pomysły i wdrażanie nowych projektów, które pomogą realizować plany sprzedażowe. Nasza firma z roku na rok zwiększa swoje obroty i realizuje ustalone z zarządem plany. W 2022 roku udało nam się (mimo kryzysu) osiągnąć bardzo dobre wyniki, a w stosunku do 2021 roku zwiększyć obroty. Rozwijamy się zgodnie z planem, a w 2023 roku zaskoczymy, wprowadzając nowe pomysły w życie.

Czy według Pana istnienie marki w social mediach i budowanie tam zasięgów jest istotne?

W dzisiejszych czasach, gdzie zdecydowana większość sprzedaży odbywa się za pośrednictwem serwisów internetowych, sklepów czy portali aukcyjnych social media są bardzo ważne. Wizerunek marki określamy poprzez znalezione w wyszukiwarce informacje, a w ogromnej mierze przez prowadzone profile na Facebooku, Instagramie, czy TikToku. Zdecydowanie łatwiej jest pozyskać klienta, gdy posiadamy pozytywne opinie, a tzw. followersi są aktywni na naszych profilach firmowych. Social media są również idealne do kontaktu z klientami, przekazywania informacji o nowościach czy promocjach. Jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz.

Gdyby miał Pan dać radę młodym przedsiębiorcom zaczynającym kreowanie swojej marki, jak ona by brzmiała?

Zanim zaczniesz myśleć o tworzeniu własnej marki zdobądź potrzebne do tego doświadczenie, ucz się na błędach innych, uzupełniaj swoją wiedzę zawartą w książkach – ktoś kiedyś powiedział – na świecie żyje prawie 8 miliardów ludzi, jeżeli masz problem to ktoś już taki problem miał a ktoś inny opisał jego rozwiązanie – znajdź odpowiednią książkę i wykorzystaj tą wiedzę. Poszerzanie wiedzy jest podstawą.

Mateusz Moskwik