24 maja 2024

Mentorzy – Praktycy rozwijają liderów i firmy

Firma Warda & Partners z powodzeniem działa na rynku szkoleniowym i coachingowo-mentoringowym, stawiając na doświadczonych praktyków. – Wyznajemy zasadę holistycznego podejścia do roli człowieka w organizacji, a profesjonalizm jest fundamentem naszego działania. Chcemy przekazywać praktyczną wiedzę, w sposób który zaowocuje widocznymi wynikami biznesowymi – mówi Małgorzata Warda, założycielka warszawskiej firmy.

Jak wyglądały początki działalności i co zmieniło się na przestrzeni czasu?

-Wywodzę się z biznesu i przez wiele lat pracowałam w dużych firmach. W przeszłości pełniłam funkcje menadżerskie, przez kilka lat piastowałam także stanowisko Dyrektor Generalnej dużej spółki handlowej. Pracując po stronie biznesu i szukając szkoleń dla siebie i członków moich zespołów, zauważyłam, że na rynku brakuje naprawdę dobrych szkoleń warsztatowych przeznaczonych dla kadry zarządzającej, a zderzając to ze zmianami zawodowo-prywatnymi w moim życiu postanowiłam założyć firmę szkoleniową, która mogłaby wypełnić tę lukę. Sama będąc absolwentką studiów Executive Master of Business Administration, zaczęłam od wykładów na uczelni na studiach podyplomowych MBA, które szybko okazały się strzałem w dziesiątkę i cieszyły się dużym uznaniem wśród studentów. Ponieważ bliska jest mi idea przywództwa opartego na samodzielności i podejmowaniu odpowiedzialności za realizowane działania biznesowe, ale jednocześnie także umiejętności słuchania współpracowników i empatii w biznesie, zdecydowałam się na zbudowanie oferty dla firm w tym zakresie. Jako trener biznesu, konsultant, executive coach i mentor liderów pomagam biznesom zwiększać przychody oraz doradzam w kwestii zwiększania efektywności zarządzania zespołami. Z uwagi na moje doświadczenia w zarządzaniu działami handlowymi oraz fakt, że jestem absolwentką finansów prowadzę również szkolenia z matematyki handlowej i biznesowej. Są one przeznaczone głównie dla osób pracujących w działach sprzedaży i marketingu. Podczas tych szkoleń uczę jak prawidłowo obliczyć marże, narzuty, udzielać rabatów wspierających strategię sprzedaży, tworzyć samodzielnie rentowne oferty biznesowe.

Do kogo jest skierowana oferta Pani firmy?

-Firma, którą prowadzę, zajmuje się w szczególności szkoleniami z obszaru komunikacji interpersonalnej w zespołach, warsztatami z przywództwa uzupełnionymi o indywidualny mentoring dla liderów, który pomaga wdrożyć nowo nabytą wiedzę w życie. Jak już wspomniałam, szkolimy także działy handlowe z matematyki handlowo-biznesowej – warsztaty te uczą, jak sprzedawać i negocjować w oparciu o liczby w miejsce intuicji, a ponadto pomagają w firmach wdrożyć kulturę odpowiedzialności – ucząc jak sprzedawać w sposób rentowny, firma może przekazać w ręce pracowników działów operacyjnych większą odpowiedzialność.

-Poprzez szkolenia, mentoring, coaching i doradztwo biznesowe działamy w obszarze indywidualnego rozwoju pracowników, a także optymalizujemy procesy biznesowe. Większość naszych projektów to szkolenia zamknięte, więc nasza oferta jest skierowana w głównym stopniu do firm. Współpracujemy z działami HR poszczególnych podmiotów, które odpowiadają za procesy rozwojowe pracowników, a po zdiagnozowaniu potrzeb chętnie dzielimy się naszą wiedzą i zajmujemy się sferą doradczą. Obecnie rozwijamy także ofertę szkoleń otwartych, gdyż nasi klienci polecają nasze szkolenia i warsztaty znajomym menadżerom, którzy szukają wiedzy i inspiracji w obszarze zarządzania, a nie w każdej firmie jest pełen zespół do przeszkolenia – tutaj każda chętna osoba będzie mogła się zapisać na takie szkolenie. Osoby zainteresowane doskonaleniem swoich umiejętności liderskich, zarządzaniem biznesem lub rozważające zmianę zawodową zapraszamy także na indywidualne sesje mentoringowe 1:1.

Co wyróżnia Pani firmę na rynku i co czyni ją atrakcyjną wobec tak dużej konkurencji?

-Wszystkie działania, które prowadzimy dla firm w formie zamkniętej są “szyte na miarę”, innymi słowy organizujemy szkolenia dopasowane do potrzeb danej firmy. Nie postępujemy według sztampowych rozwiązań i nasi klienci to doceniają. Zarówno ja, jak i inne osoby prowadzące u nas szkolenia są praktykami, więc nie prowadzimy szkoleń z dziedzin, w których nie mamy doświadczenia praktycznego. Nie chodzi nam bowiem o przekazywanie wiedzy książkowej, ale o wiedzę użyteczną, która ma realny wpływ na poprawę pracy i osiąganie lepszych wyników przez uczestników. Pracujemy w oparciu o autorskie metody szkoleniowe, a ja sama posiadam przygotowanie pedagogiczne, które obecnie wykorzystuję zarówno projektując jak i prowadząc szkolenia. Pracuję w oparciu o metodę LERIS, która zakłada nie tylko zapoznanie uczestników z relewantną wiedzą, ale również doświadczenie omawianych rozwiązań „na własnej skórze” i przećwiczenie jej w praktyce, co realizujemy poprzez elementy warsztatowe. Takie podejście pomaga uczestnikom skutecznie zapamiętać omawiane zagadnienia i wdrożyć je w życie od razu po szkoleniu. To co nas wyróżnia to także fakt, że wyznajemy zasadę holistycznego podejścia do roli człowieka w organizacji, dlatego rozwiązania dostosowujemy do wyzwań danej firmy lub konkretnego zespołu oraz to, że – jak już wspomniałam – nie jesteśmy teoretykami, lecz praktykami. Myślę, że to te aspekty powodują, że działy HR wracają do nas po kolejne projekty, gdyż mają do nas zaufanie i wiedzą, że dobrze zaopiekujemy się ich pracownikami.

Jak ocenia Pani sytuację branży szkoleniowej w Polsce i na świecie?

-Z moich obserwacji wynika, że dzieje się bardzo dużo. Obserwuję, że w Polsce i na świecie powstaje sporo nowych programów, szczególnie w obszarze wsparcia kobiet w biznesie i mamy do czynienia z coraz bardziej różnorodną ofertą. Osobiście mnie to cieszy, ponieważ gdy rozwija się branża, równocześnie rozwijają się firmy korzystające z sektora usług szkoleniowych.

Proszę opowiedzieć o największych dotychczasowych osiągnięciach i planach na najbliższe lata.

-Mnie osobiście najbardziej cieszy pozytywny feedback, który otrzymujemy od naszych klientów. Informacje zwrotne nie ograniczają się tylko do stwierdzenia, że szkolenie było fajne, ale także że było przydatne i że przekłada się na widoczne zmiany w sposobie zarządzania przez liderów, a – co najważniejsze – również na konkretne, mierzalne wyniki. Firmy dostrzegają rolę naszych szkoleń i rozwój swoich liderów dzięki proponowanym przez nas programom. Przykładowo stworzone przez nas programy liderskie zawierają szereg różnych modułów, z których możemy zbudować program dla konkretnej organizacji. Przykładowe moduły to zarządzanie zmianą, dobrostan lidera i bezpieczeństwo psychologiczne w zespole, wyznaczanie celów, delegowanie i feedback czy komunikacja interpersonalna z elementami neurolingwistyki oraz neuro-przywództwa. Ten zakres na pewno będziemy jeszcze rozwijać, bo nasze propozycje w tym obszarze zyskują rozgłos i cieszą się coraz większym zainteresowaniem na rynku. Będziemy wdrażać produkty digitalowe po to, żeby klienci mieli dostęp online do naszych szkoleń i w każdej chwili mogli skorzystać z przekazywanej przez nas wiedzy. Rozszerzamy także ofertę w zakresie indywidualnego executive coachingu i mentoringu dla liderów, gdyż nasze wsparcie w tym obszarze docenia coraz więcej firm. Od ubiegłego roku proponujemy badania potencjału i talentów Extended DISC dla osób zainteresowanych rozwojem osobistym.

Jaka jest idealna recepta na sukces i jakimi wartościami należy się kierować, żeby go osiągnąć?

-Najważniejsze dla mnie jest to, żeby pracować w zgodzie z własnymi wartościami. Szkoląc chcę przekazywać wiedzę, którą sama uważam za przydatną w pracy menadżera. Autentyczność w przywództwie jak i prowadzeniu własnej firmy jest moim zdaniem niezwykle ważna. Przede wszystkim ułatwia nam rozmowy z tymi Klientami, którzy sami wyznają podobne do naszych wartości a dla takich organizacji chcielibyśmy pracować. Empatia, oddawanie odpowiedzialności i pozytywna motywacja w zarządzaniu są ważne o czym trzeba pamiętać – co więcej, właśnie w obszarze tych wartości staramy się edukować liderów. Poprzez szkolenia z matematyki handlowej i biznesowej, chcemy także kształtować odpowiedzialną sprzedaż. Tak aby pracownicy działów handlowych mogli prowadzić rozmowy biznesowe oparte na partnerstwie i wzajemnym zrozumieniu interesów, wspartych wyliczeniami, które dadzą poczucie klientowi, że wybrał odpowiedniego partnera do współpracy.

Mateusz Moskwik