PIONIERZY POLSKIEGO SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO
Doposażenie w pomoce dydaktyczne szkół, płatne staże, zajęcia specjalistyczne w najnowocześniejszych laboratoriach, darmowy dostęp do internetowej platformy wiedzy, to główne formy wsparcia w ramach projektu “Czas zawodowców BIS”. Z inicjatywy Członka Zarządu Województwa Wielkopolskiego – pani Marzeny Wodzińskiej, obecnie realizowany jest największy w Polsce projekt, podnoszący jakość szkolnictwa zawodowego.
W odpowiedzi na potrzeby lokalnego rynku pracy, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego realizuje pozakonkursowy projekt – “Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska”, przy dofinansowaniu z funduszy Unii Europejskiej. Głównym celem projektu jest dokształcanie młodzieży z techników zawodowych, zaproponowanie udziału w płatnym stażu oraz współpraca z pracodawcami z całego regionu. Narzędziem łączącym firmy, nauczycieli i uczniów, umożliwiającym bezpośrednią integrację rynku pracy i systemu kształcenia zawodowego jest platforma, dostępna pod adresem www.zawodowcy.org.
Zaangażowanie ze strony Politechniki Poznańskiej i rektora prof. Tomasza Łodygowskiego, poskutkowało udostępnieniem trzech nowoczesnych i w pełni wyposażonych laboratoriów naukowych, znajdujących się w Poznaniu, Pile i Kaliszu. Zajęcia specjalistyczne na najnowocześniejszym technologicznie sprzęcie, podczas czterdziestogodzinnego stażu
w laboratorium, to odpowiedź na wymagania wielkopolskich pracodawców wobec przyszłych kandydatów.
Projekt “Czas zawodowców BIS” stanowi kolejny krok w strategii rozwoju Województwa Wielkopolskiego polegający na ukierunkowaniu uczniów techników na korzyści płynące z pracy, bez konieczności wyjazdów za granicę. Urząd zaangażował również środki europejskie w szeroką cyfryzację szkolnictwa, wszystko po to, aby wyrównać deficyt jakości nauczania, pomiędzy szkołami miejskimi i wiejskimi. Kluczową rolę w przedsięwzięciu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020” odgrywa zaangażowanie nauczycieli w wykorzystywanie otrzymanych przez samorząd możliwości, takich jak: indywidualna praca z uczniami, czy organizowanie zajęć pozalekcyjnych.
Realizacja tak ambitnych przedsięwzięć wynika głównie z wsłuchiwania się władz samorządu
w potrzeby regionu. Ciągły rozwój edukacji widocznie wpływa na wzrost gospodarki Wielkopolski. Z tego powodu Urząd Marszałkowski organizuje spotkania i konferencje, oparte na wymianie doświadczeń w tym obszarze, poprzez włodarzy innych regionów Polski, jak i Europy. Tylko rozwiązania stosowane na miarę XXI wieku dają samorządom realny wpływ na poprawę szkolnictwa zawodowego.
Strona projektu: https://zawodowcy.org/